Wednesday 4 February 2009

aku dan kancilburokz dan PGX ..... Part I

terlalu byk kenangan aku bersama2 kancilburokz dan PGX....


byk kali dah aku nak jual keta ya... hampir2 juak dah nak terjual... tapi buyer ada masalah so cancel.... maybe hikmah nya adalah i be always as the OWNER of kancilburokz kekeke

start year 2000... that time aku baruk juak kenak transfer balit ke kepulauan Borneo
hehehhe.... so i desperately need a ride... usha punya usha.... member se-opis (rano) merik aku option kancil tapi dah makei enjen turbo.... hhehehe pucuk dicita ulam mendatang... sik banyak mikir taim ya, alu ku bayar deposit kepada owner keta ya, then terus urus loan pembelian keta ya


next thing.... terus tukar hakmilik keta ya....

masa aku amik keta ya nang standed gaban... enjen L2 standed...rim besi...sikda modifikasi apa2

setat dari ya aku setat study sikit mengenai enjen L2 dan modifikasi yang bole ku buat....

dari engine management sampei lah kepada bodywork (bodyparts).... tapi aku sik berapa nak minat maen bodypart.... so aku pilih jalan utk modify bahagian enjen nya....

next steps.... aku study dari tenet dan majalah2 yang ada, pasal produk2 HKS, Apexi, bla bla bla.... so aku pilih Apexi utk menemani aku dlm proses modifikasi ya... aku tertarik dgn produk SAFC nya... yang mana utk fine tune balit ecu oem.... rega masa nang riban2... lom ada org berjual 2nd hand.... then study pasal turbine, oversize piston bla bla bla..... (byk gilak nak kenak taip)



tok lah rupa kancil aku memula dolok marek, taun 2000, 1st race kat Kuching aku join....
masa ya aku kedirik jadi joki.... kekekeke nang lawak... dah lah aku sik pernah jadi joki....
masa tok nang sikda mod apa2 juak, just join race utk suka2 juak....
race sik abis.... pasal masalah2 teknikal penganjuran.... best time ??? nombor 4 kekekeke
tapi bila ku tanya official time nya langsung sikda dberik....
after this race, aku lebeh aggresif.... meli turbine yg besau... meli Apexi funnel air intake system
meli electronic boost controller , FATT, dan sebagainya.... but semua ku buat step by step
dengan kata lain , "Mod wisely, not SYIRIKly" hehehehe.....
from there oso aku lebeh kerap traveling so peluang utk aku belajar pasal drag car setup daripada kawan2 d sebelah Semenanjung Malaysia.... pasal sebelah sinun nang dah ada kawan dan kuntek yang sama2 maen d trek batu 3 shah alam (taim2 ya trek masih ada b4 kemunculan trek sepang)
hmmmm..... gney aku leh kenal PGX ???
hehehe..simple .... si Rano nang kaki/member PGX masa ya, so aku masa ya nang sik tauk apa2 d kch, so nya suruh aku hantar kereta kancil ya utk regular maintenance kat bengkel rasmi PGX
from there aku kenal ..masta osen (nang nya sorang jak megang dan masang apa2 jak gadget baru kat kancilburokz, thanks to u buddy), arwah sam (u always the best bro, semoga Allah mencucuri keatas mu) , lut (bro, ko nang lihai angkat kuar masok enjen lam sehari jak), sifu dead (n u too bro, always the best...tanpa kamu, siapa lah aku dlm PGX), sabu, meran, dan lain2
.... bersambung

3 comments:

  1. wah.gya rupanya kancilburokz..
    buk pnh nangga..
    salu dgr jak..
    singgah jwk ke blog saya.hehe.(iklan)

    ReplyDelete
  2. nunggu sambungan cerita tok..jgn lamak gilak update ya k..hehe

    ReplyDelete